Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Gevarieerd toetsen binnen probleemgestuurd onderwijs en projectonderwijs in het HBO en MBO. In dit boek komen de volgende facetten aan bod: 1. De noodzaak van gevarieerd toetsen2. Het toetsplan3. Individuele producttoetsing (casustoetsing en meerkeuzetoetsen)4. Individuele procestoetsing5. Groepstoetsing6. De nieuwste ontwikkelingen op het terrein van toetsing.
484.4 --- 489.54 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- evaluatie --- examinering --- leermethoden --- onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- projectgericht onderwijs --- studentenbegeleiding --- zelfstandig leren --- HBO --- MBO --- projectonderwijs --- toetsen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd onderwijs --- Toetsen --- Projectonderwijs --- Zelfstandig leren --- Examens (hoger onderwijs) --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten)
Choose an application
250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.
Onderwijs --- Onderwijskunde. --- Nederland. --- leren --- evaluatie (onderwijs) --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- kwaliteit --- School management --- onderwijsorganisatie --- didactiek --- 450.4 --- Begeleiding(Coaching) --- Didactiek --- Evaluatie --- Kwaliteitszorg --- Leren --- Onderwijskunde --- Onderwijsorganisatie --- Begeleiding (Coaching) --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT --- Begeleiding ; onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijspraktijk --- Onderwijs ; woordenboeken --- (zie ook: Schoolrapporten) --- departement Algemeen 11 --- onderwijskundige begrippen --- kwaliteitszorg --- Terminologie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.
Evaluatie (Beoordeling) --- 450.6 --- Evaluatie --- 454.4 --- evaluatiepraktijk --- evalueren --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactische werkvormen --- Education --- Evaluation --- Educational evaluation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- evaluatie --- Onderwijspraktijk --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatietechniek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Pedagogie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen
Choose an application
Het hoger onderwijs maakt momenteel een radicale omwenteling door, waarbij de focus verlegd wordt van kenniswerving (en -toetsing) naar het verwerven van beroepscompetenties. Als gevolg van deze omwenteling moeten er, naast klassieke toetsmethoden als examens en tentamens, ook nieuwe toetsmethoden ingezet worden. Deze nieuwe groep methoden dient zich aan onder de noemer assessment. Dit Handboek Assessment - het eerste in een reeks van drie - gaat in op de specifieke vorm van assessment: de gedragsproef.
didactiek --- Didactics --- assessments (onderwijs) --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Assessment --- Gedrag --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Evaluatie --- 489.54 --- Competentieleren --- Evaluatie (Beoordeling) --- Onderwijs --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Gedragsproeven --- 489.4 --- Assessment Assessment --- Evaluation Evaluatie --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Tests Tests
Choose an application
Vaak verloopt de communicatie tussen mensen in en om de school niet goed. Hoe komt dat en hoe is het te voorkomen? De auteur van dit boek beschrijft de innerlijke houdingen van mensen (leraren, leerlingen, leidinggevenden) en het daaruit voortkomende gedrag. Thema's als macht en onmacht, onzekerheid, angst en beschadigende ervaringen komen aan de orde. Helder wordt uiteengezet welke dynamiek er speelt in de interactie tussen mensen en hoe deze te doorbreken. Lezers krijgen concrete handvatten om te werken aan meer contact en bezieling, ofwel: prachtig onderwijs. Ook thema's als beoordeling, (de-) motivatie, agressie en radicalisering worden vanuit deze invalshoek beschreven.
Communicatie ; onderwijs --- Leraren --- onderwijskunde --- communicatie --- onderwijspersoneel --- relaties --- motivatie --- 750 Onderwijspersoneel --- 742 Scholieren en studenten --- 741 Schoolorganisatie --- 695 Communicatie --- 450.4 --- 454.22 --- Agressie --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Interactie --- Motivatie --- Onderwijs --- Personeelsbeleid --- Pesten --- Relaties --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijs; algemeen --- Communicatie --- Relatie leraar-leerling --- Onderwijskunde --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- PXL-Central Office 2018 --- lerarenberoep --- Lerarenbegeleiding --- Didactiek --- Leraar --- Directie --- Educational sciences
Choose an application
Schrijven... een complexe taak vereist een strategische aanpak - De school als schrijfpaleis! Hoe leerlingen liever en beter leren schrijven? - Functioneel schrijven in de praktijk - Communicatief schrijven: betekent dat brieven, verslagen, samenvattingen, beschrijvingen... leren schrijven? Of gaat het eigenlijk om nog iets anders? - Schrijven voor jezelf - Evalueren en beoordelen van schrijfproces en schrijfproducten - Als school werken aan een tekort voor functioneel schrijven.. hoe een centrale toets kan bijdragen tot kwaliteitsbewakening en -verbetering.
teksten schrijven --- schrijven --- Teaching --- schrijfvaardigheid --- schriftelijke communicatie --- Mass communications --- basisonderwijs --- communicatie --- didactiek --- stellen --- 475.24 --- Nederlands --- ervaringsgericht onderwijs --- Communicatie --- Evaluatie --- Schrijven --- Evaluatie (Beoordeling) --- Takken --- basisonderwijs (ler) --- Didactiek ; basisonderwijs ; algemeen --- Schrijfonderwijs ; didactiek lagere school --- Schrijfvaardigheid --- Schrijven ; basisonderwijs --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Schrijven ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : schrijven, spellen, stellen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Lager onderwijs --- Creatief schrijven --- Communicatieve vaardigheden
Choose an application
In de eerste hoofdstukken gaat de aantacht uit naar beelden, beeldende vorming en de plaats van beelden onderwijs in de basisschool. Vervolgens worden de lesfasen belicht waarin de nadruk wordt gelegd op een procesgerichte benadering van beeldend vormgeven. Het tweede deel van het boek belicht het ontwerpen en plannen van beeldende activiteiten en leeromgeving, de ontwikkeling van het beelden vermogen van kinderen in de verschillende leeftijdsgroepen met illustraties van hun beeldende producten. Tot slot worden praktijksituaties voorgelegd.
Manuele expressie --- Basisonderwijs. --- beeldopvoeding --- tekenen --- plastische opvoeding --- kunstonderwijs --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- Jos van Onna, Anky Jacobse --- onderwijs --- didactiek --- pedagogie --- vakdidactiek --- 373.67 --- 477.6 --- 477.3 --- Basisonderwijs --- Beeldopvoeding --- Didactiek --- Evaluatie (Beoordeling) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leeromgeving --- Beeldende vorming: handboek lagere school --- didactiek basisonderwijs - tekenen --- Handvaardigheid --- Tekenen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- beeldende vorming --- departement Lerarenopleiding --- Kleuteronderwijs --- Beeldeducatie
Choose an application
Studenten en docenten van de pabo vrezen dat de Taaltoets-pabo voor veel eerstejaars een struikelblok wordt. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De toets is voor alle studenten te halen, als zij zich maar goed voorbereiden. En dat kan met 'De Taaltoets-pabo haal je zo'. In dit oefenboek wordt alle stof behandeld die de studenten voor de taaltoets moeten kennen. De vier domeinen spelling toepassen, formuleren, interpunctie en basisgrammatica vormen de basis van ieder hoofdstuk. (Bron: covertekst)
Formuleren --- Pedagogisch hoger onderwijs --- 091776.jpg --- Nederlandse taal ; leraren ; opleidingen --- Didactics of secundary education --- Nederlands --- talenonderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactics of Dutch --- didactiek --- 485.1 --- Grammatica --- Interpunctie --- Nederland --- Spelling --- 472.7 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Taal --- Taalvaardigheid --- 473.7 --- Nederlandse taal- en letterkunde --- De onderwijzer en zijn opleiding --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: zinsontleding) --- PXL-Education --- Nederlandse taalkunde --- taalbeheersing
Choose an application
Educational psychology --- didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 37.02 --- Didactiek --- Doelstellingen --- Evaluaties --- Intelligentie --- Interactie --- Leren --- Motivatie --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding --- Psychologie --- Werkvormen --- 454 --- Onderwijs en opvoeding --- psychodidactiek --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Leermiddelen --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijsstrategieën --- Psychodidactiek --- Relatie leraar - leerling --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: Pedagogiek) --- psychologie
Choose an application
Scholen worden opgeroepen om meer en meer hun eigen beleid in handen te nemen. Maar daarvoor moeten ze ook de mogelijkheden krijgen. Niet alleen financieel maar ook wat hun capaciteiten betreft. Ze moeten een beleidsvoerend vermogen ontwikkelen. Gelukkig staan scholen net alleen voor deze opgave. De pedagogische begeleiding bijvoorbeeld, stelt zich tot doel om scholen hierbij te helpen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- onderwijsbeleid --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- Education --- Experimental methods --- Educational innovations --- Belgium --- 458.1 --- Begeleiding(Coaching) --- Beleid --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Leidinggeven --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsorganisatie --- Schoolleiders (schooldirecties) --- Schoolmanagement --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- deeltitel --- 451.2 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Schoolbeleid --- Schoolleiders --- schoolmanagement --- Pedagogische begeleidingsdienst --- bedrijfsorganisatie (bedrijfseconomie) --- gelijkekansenbeleid --- leerkrachtenbegeleiding --- onderwijs --- personeelsbeleid --- 082613.jpg --- Onderwijsmanagement --- #gsdbP --- Gelijkheid van kansen in het onderwijs --- Organisatie - Management --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Management --- Personeelsmanagement --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|