Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (41)

UCLL (37)

VIVES (37)

Arteveldehogeschool (32)

Odisee (32)

Thomas More Mechelen (30)

KDG (29)

AP (27)

Hogeschool Gent (27)

KU Leuven (26)

More...

Resource type

book (41)

image (2)

object (2)

audio (1)


Language

Dutch (41)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (2)

2009 (3)

2008 (3)

2007 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Toetsing en zelfstandig leren : gevarieerd toetsen binnen probleemgestuurd onderwijs en projectonderwijs in het HBO en MBO
Authors: --- ---
ISBN: 9080488348 Year: 2000 Publisher: Leiden SMD Educatieve Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gevarieerd toetsen binnen probleemgestuurd onderwijs en projectonderwijs in het HBO en MBO. In dit boek komen de volgende facetten aan bod: 1. De noodzaak van gevarieerd toetsen2. Het toetsplan3. Individuele producttoetsing (casustoetsing en meerkeuzetoetsen)4. Individuele procestoetsing5. Groepstoetsing6. De nieuwste ontwikkelingen op het terrein van toetsing.


Book
250 begrippen van het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001775629 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.


Book
Evaluatiepraktijk op school : tien pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789057180736 Year: 2014 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.


Book
Handboek assessment : deel 1 : gedragsproeven : ontwikkeling, implementatie en evaluatie
Authors: ---
ISBN: 9023242149 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het hoger onderwijs maakt momenteel een radicale omwenteling door, waarbij de focus verlegd wordt van kenniswerving (en -toetsing) naar het verwerven van beroepscompetenties. Als gevolg van deze omwenteling moeten er, naast klassieke toetsmethoden als examens en tentamens, ook nieuwe toetsmethoden ingezet worden. Deze nieuwe groep methoden dient zich aan onder de noemer assessment. Dit Handboek Assessment - het eerste in een reeks van drie - gaat in op de specifieke vorm van assessment: de gedragsproef.


Book
Krachtige leraren, prachtig onderwijs
Author:
ISBN: 9789065086051 Year: 2009 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vaak verloopt de communicatie tussen mensen in en om de school niet goed. Hoe komt dat en hoe is het te voorkomen? De auteur van dit boek beschrijft de innerlijke houdingen van mensen (leraren, leerlingen, leidinggevenden) en het daaruit voortkomende gedrag. Thema's als macht en onmacht, onzekerheid, angst en beschadigende ervaringen komen aan de orde. Helder wordt uiteengezet welke dynamiek er speelt in de interactie tussen mensen en hoe deze te doorbreken. Lezers krijgen concrete handvatten om te werken aan meer contact en bezieling, ofwel: prachtig onderwijs. Ook thema's als beoordeling, (de-) motivatie, agressie en radicalisering worden vanuit deze invalshoek beschreven.


Book
Functioneel schrijven : zinvolle taken op een strategische manier aanpakken, ondersteunen en evalueren
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789078765752 Year: 2009 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schrijven... een complexe taak vereist een strategische aanpak - De school als schrijfpaleis! Hoe leerlingen liever en beter leren schrijven? - Functioneel schrijven in de praktijk - Communicatief schrijven: betekent dat brieven, verslagen, samenvattingen, beschrijvingen... leren schrijven? Of gaat het eigenlijk om nog iets anders? - Schrijven voor jezelf - Evalueren en beoordelen van schrijfproces en schrijfproducten - Als school werken aan een tekort voor functioneel schrijven.. hoe een centrale toets kan bijdragen tot kwaliteitsbewakening en -verbetering.


Book
Laat maar zien : een didactische handleiding voor beeldend onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001794033 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de eerste hoofdstukken gaat de aantacht uit naar beelden, beeldende vorming en de plaats van beelden onderwijs in de basisschool. Vervolgens worden de lesfasen belicht waarin de nadruk wordt gelegd op een procesgerichte benadering van beeldend vormgeven. Het tweede deel van het boek belicht het ontwerpen en plannen van beeldende activiteiten en leeromgeving, de ontwikkeling van het beelden vermogen van kinderen in de verschillende leeftijdsgroepen met illustraties van hun beeldende producten. Tot slot worden praktijksituaties voorgelegd.


Book
De taaltoets-pabo haal je zo.
Author:
ISBN: 9789046901038 Year: 2008 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten en docenten van de pabo vrezen dat de Taaltoets-pabo voor veel eerstejaars een struikelblok wordt. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De toets is voor alle studenten te halen, als zij zich maar goed voorbereiden. En dat kan met 'De Taaltoets-pabo haal je zo'. In dit oefenboek wordt alle stof behandeld die de studenten voor de taaltoets moeten kennen. De vier domeinen spelling toepassen, formuleren, interpunctie en basisgrammatica vormen de basis van ieder hoofdstuk. (Bron: covertekst)


Book
Psychodidactiek
Authors: ---
ISBN: 9053507981 Year: 1999 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant


Book
Beleidsvoerend vermogen van scholen ondersteunen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192329 9789030192732 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen worden opgeroepen om meer en meer hun eigen beleid in handen te nemen. Maar daarvoor moeten ze ook de mogelijkheden krijgen. Niet alleen financieel maar ook wat hun capaciteiten betreft. Ze moeten een beleidsvoerend vermogen ontwikkelen. Gelukkig staan scholen net alleen voor deze opgave. De pedagogische begeleiding bijvoorbeeld, stelt zich tot doel om scholen hierbij te helpen.

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by